menuju paradigma diri

smulia-mulia namaNya kupnjtkan,,
tidak mhrp ape2 selain drpd redhaMu..

smbungn crite pndk pd post entri yg lpas..

sbnrnya, Haura tidak mgtahui gmbr siapa dlm foto tersbut..tpi, dia hnya brdiam diri dan trus mninggalkn Humaira sendirian.
langkahNya lesu, tak berdaya utk mneruskn perjlnan..qalbu bagai diterkam pisau.. jiwa bagai ditusuk duri..hnye kpda Ilahi tmpat bermadah,, kerana tiada yg memahami selainNya..
strusnya, jasad yg lemah digendong utk m'sucikn qalbu yg tak tenteram. Solat taubat dilakukan dgn spnuh jiwa dan hrpan. doa juga dipnjtkan dgn pnuh ikhlas .. '' ya Rabb, aq berserah sgalanya kpdMu.. krna aq tahu, Kau yg maha adil dan sebaik-baik prncg khidupnku.''

************

Humaira m'gelus lmbut nafasnya.dia kmbali dgn  awangannya smula. melihat foto yg dpgangnya dgn pnuh p'hrapan kpdNYA. dia bhrp supaya,, jika insan difoto tersebut bkan miliknya maka, dia redha.. krna stiap kali dia melihat foto tersebut pasti bygn wajah Haura menerjah masuk ke dalam qalbunya.

sbnrnya foto yg dilihatnya tadi adalah foto Humaira dan temannya yang dahulu, Khaleesah pada masa dahulu bersama seorang lelaki. Lelaki tersebut yang telah memikat  hati lembut Humaira. Lelaki tersebut juga telah meragut maruah Humaira disebabkan cinta 'suci' mereka yang tidak diredhai oleh ibu bapanya . '' Arhh,, abaikn... tu kisah dahulu.'' kata Humaira dgn pnuh emosi. Baginya zaman dahulu ibarat zaman jahiliyahnya bersama temannya, Khaleesah yang banyak memberinya pengaruh negatif yang melampau. Humaira menyesal dgn sgala prbuatannya yang mengundang dosa dan masalah yang melanda dirinya. dia amat bersyukur dapat ditemukan dgn Haura. Sgala ktngn dlm dirinya kmbali. semangat trus kuat melonjak krna kekuatan yg diberi oleh Nya melalui Haura melembutkan kmbali jiwanya untuk mngejar redhaNYA. Ttapi kdgkala, dia terimbau saat indah bersama lelaki yg prnah bersamanya. ''aduss,, jahat btul syaitan ni. nak mujahadah pun susah. ya raab, jg kmbaliknku ke jalan itu lagi. aku tidak mahu hidayah yang engkau berikan ini melayang begitu sahaja dan bntulah tmanku Khaleesah untk mnuju ke jalanMu. Ameen.'' rintihn qalbu Humaira yang tulus berbicara.

Lnts, dia bngkit dan mnuju ke rumah Allah yg b'dkatan krna ingin meluahkn sgala yg t'buku disanubari.keadaan disitu amat tng skali. tiba-tiba trasa hngt dibahunya.. sprti ada yg mmrhatiknnya dari jauh.
Humaira memalingkn wajahnya dan bygn ibunya yg membisikkan sesuatu bicara yang amat tersirat maknanya. Humaira segera bangun untuk memluk ibunya tetapi, tiba-tiba dia mnghilang begitu sahaja. air mata Humaira trus membasahi telekungnya. Ya Allah,, rindunya pada ibu. tempatkanlah ibuku didlm golongan yg beriman. Ketika dia keluar dari masjid ade pulak sorang mamat tlggr dia. lebih mengejutkan apabila terpndg wajah lelaki tersebut. Wafiq? huh, yang pernah menodai aku dahulu. ya Allah selamatkan aku.tetapi kali ini wajahnya sgguh tenang dan trtunduk apabila melihatku. dia berbicara dgn nada yg lmbut,, Humaira, maafkan saya kerana hal itu. saya btul2 nak brtaubat dan kmbali ke jalan yg diredhaiNYA. Saya insaf akn sikap2 saya yg dahulu. Afiq merintih sambil menitiskan air mata. keegoan lelakinya tercalar didepan wanita yg dicintainya sejak dahulu. Dia terlalu mengikut nafsunya. Humaira hanya diam tanpa berkata2.


Comments

Popular Posts