Suka dan duka hati

Dulu aku pernah ditanya, bagaimana kau nak bantu sahabat sejemaah kau jatuh dan dipinggirkan?
Senang je nak jawab soalan tu bila kita tak rasa kan? sebab kita takde dalam keadaan tu
Sekarang, Allah uji aku
Baru aku tahu rasa jatuh dan tiada siapa yang nak tarik aku balik kat Jemaah.
Bukan aku nak salahkan mereka tinggalkan aku,
Salah aku gak.
Cuma aku rasa rendah sangat than sahabat yang lain sebab
Tersekat dalam jalan dakwah ni,
Tak se’gah’ mereka dalam melaksanakan dakwah.


Aku hanya mampu lakukannya sedikit2
Dan saat itu
Allah saja yang tahu takat mana usaha aku.
Saat aku jatuh dan rasa hidup ni macam tak berguna,
Dia je tahu,
Saat aku bangkit dan ‘happy’ tak keruan,
Dia jugak yang faham.


Dulu, aku pernah Mintak kat Allah,
Aku nak seorang sahabat yang sangat faham dan ‘caring’ pasal aku.
Dan pada masa yang sama,
Aku melihat rakan seperjuanganku,
Yang menemui sahabat sejati sesyurga mereka.

Mungkin Allah nak uji kasih sayangku pada Dia.

Aku jugak pernah janji pada Dia,
Nanti, suatu hari, bila Allah letakkan aku seorang diri
Disuatu tempat yang memang takde orang kenal aku,
Aku nak berubah, Nak jadi lagi baik.

Aku rasa sekarang ni Allah tengah uji aku.
Dengan emua benda yang aku mintak and janji,
Sekaligus jadi dalam hidup.

Aku rasa sunyi.
Biasalah, manusia kan.
Tak pernah rasa puas.
Tapi aku yakin sangat Allah nak tunjuk sesuatu untuk aku,
‘Future’ nanti.

Dulu bila rasa nak futur sikit,
Aku bagitau sahabat sesyurgaku,
Tapi sekarang,
Aku risau ganggu diorang.
So, Aku tahan je. Terus percaya denga hikmah ilahi.


Sampai satu tahap aku dah tak tahan sangat,
Aku termenung ‘throwback’ balik semua dosa aku.
Saat tu baru aku rasa takat iman aku tengah rendah gila.
Then aku balik pada Dia.

Orang ramai kata hidup ni macam roda,
Ada masa kita naik,
Ada masa kita turun.

Sama juga macam iman,
Ada masa kita rasa kuat sangat pergantugan kat Allah,
Ada masa kita rasa Allah macam jauh dari kita,
Sebab apa?
Sebab maksiat yang kita buat,
Kadang2 tak perasan,
Sehinggah memberi ‘effect’ pada hati.

Ingat dan semat dalam hati,
Kau bukan siapa2 depan ilahi,
Hanya hamba yang lemah tak beerti,
Pada yang maha Esa jua kau kembali,
Memohon belas kasihan dan simpati,
Alhamdulillah Dia masih menerima diri ini.

Comments

Popular Posts