braces journey

Holaa! Assalamualaikum guysss! :)
 
okay memang sudah sekian lama tak update ini blog maaa. 
dan aku pun macam taktahu nak share apa kat blog ni.
its okay. aku share experience aku pakai braces kat klinik kerajaan (klinik pergigian seri kembangan since aku duduk kat bangi, tu yang paling dekat dan ada pakar ortodontik).
aku akan sambung entry ni mengikut appoinment yang dah aku pergi dan yang Dr tetapkan. 


first, aku pun terkejut sebenarnya bila nama aku "in waiting list" and takde terniat langsung nak pakai braces ke apa as aku tahu gigi aku cantik dan menawan. hohohoh riaknya nisa oi. tapi actually masa tahun 2013 aku memang ada masalah gigi geraham susu terbenam sampai kena bedah tau haaa. bila dah settle pembedahan tu DR ortodontik ada laa bagi retainer untuk bagi gigi kekal aku naik. ye laaa, terbenam gigi susu maka terbenam lah gigi kekalnya (suka hati aku je buat jadi peribahasa baru, hahaha). then aku masa tu ada pulak rancangan nak belajar overseas. so, aku pun berhentilah pakai segala besi dan jumpa Dr tu. (Dr tu garang oi masa tu. tapi sekarang bila aku jumpa balik dah baik, lol) 


Dalam bulan oktober 2017, klinik tu call. dia kata, nak pakai braces tak? aku macam wow hahaha kawan aku yang lain semua nak pakai aku rilek je tetibe dapat peluang (tapi setelah 3 tahun bruhh n siss sekalian). and mulalah parents aku kata, pakai je la, tak mahal sangat macam swasta 3k-4k. Fyi, kalau klinik keraajaan ni nak pakai braces free kena umur tak lebih 18 tahun kot sebab dulu pun Dr kata aku tak paayah bayar kalau pakai awal. lepas 18 tahun tu kena bayar dalam 1.2K tapi kalau lebih 21 kena 1.2k++ sebab campur braces, yuran pendaftaran and retainer atas dan bawah (kalau buat salah satu dalam 600++. tapi berbaloi la dari swasta kann. so, aku decide untuk buat walaupun umur aku dah 21 ke atas. sebab gigi kekal aku yang terbenam tu keluar seciput je haaa. 


28/10/2017 camtu aku pun datang ke klinik nak tanya pasal braces tu la. sebab dah set appoinment apa semua. Dr pun kata "you kenapa tak datang appointment? untuk gigi yang bedah tu" hahaha dia pun lupa aku ada kata nak belajar overseas dulu. aku kata kat dia "sebab Dr garang", hahaha. gelak je dia tgok aku. and Dr akan reconfirm balik untuk buat braces tu. dia ambik acuan gigi guna benda yang macam nak muntah tu. haaa pastu suruh aku g X-ray kat hospital yang terdekat. next appoinment 3/11/17 Dr nak review balik x-ray and terangkan flow nak pakai braces ni. perlu cabut gigi ke tidak semua benda tu laa. 


3/11 2017, Dr dah review and decide untuk tak cabut gigi aku. but yang terbenam tu, dia akan cuba cari ruang, biar elok cantik je dia keluar nanti. mintak2 gigi kekalku yang terbenam muncul hahah. Dr dah set kan next appoinment untuk pasang getah (separater) dulu untuk letak bands (metal ring). ada 4 bahagian la since aku pakai braces atas bawah. 


13/2/2018. peh lama gila appoinment aku kan? hahaha iya weh kat kerajaan ni memerlukan kesabaran yang jitu lagi gah. kadang2 masa tak sesuai kena tukar balik appoinment tu. bila tukar dia anjak la sebulan. haha nasib kau lah. so, harini. Dr pasang dah getah (separater). cuma kat bawah belah kiri tak pasang sebab ruang dia tak membantu pun untuk getah tu masuk. masa pasang tu ada rasa ngilu sikit. ye la aku jarang floss gigi bhagian tu. nasib badan la rasa sakit sikit. tapi bila dah pasang. alhamdulillah tak sakit da. Dr nasihat supaya tak makan benda2 yang keras kalau boleh lembut je supaya tak tercabut getah tu. kalau boleh getah ni biar Dr yang cabut sendiri lepas 1 week (next appoinment ni). okay bila nak bayar duit ni hahaha, aku tak citer lagi. Next apppoinment aku ni (20/2/2018) kena bayar dah RM 1k secara cash (selalunya kira2 lepas 3rd appoinment baru bayar).ada faham? tak faham leh tanya ye sekalian alam. next appoinment ni jugak, Dr da pasang braces yang korang kata warna2 tu haha. 

stay tuned okay. nanti aku sambung.



Comments

Popular Posts