Berjihad vs Berehat

Assalamualaikum...
Dah lama ana x posting..dlm ni ana nak cuma nak berkongsi cerita. Adakah kita ni lebih kepada berjihad atau berehat sepanjang masa.Antum dan antunna sekalian mahu memilih berjihad tetapi dalam beberapa minit pasti antum dan antunna semua akan berkata''adui..penatlah pulak, tidur sekejaplah..'' itulah ayat yg selalu berlegar dikepala semasa berjihad.Sebenarnya semua itu adalah ajakan SYAITAN...yg selalu bersama kita untuk membuatkan kita leka..
Kepada pembaca blog ana..bagaimanakah ulama'2 dulu yang hanya tidur 3 jam..dan tidak pernah berasa mengantuk??Mereka hanya ada masa untuk bertasbih kepada Allah sahaja. Sedangkan kita, nak bertasbih pun penat apalagi nak berjihad.''Wahai anak2 adam dan hawa...bangkitalah kalian semuanya..Mari kita berjihad bersama-sama.''Itulah kata perangsang hidup ana. Jangan lah kita leka dengan duniawi. ingat dan sematkan dalam jiwa..''jikalau kamu mahukan dunia hendaklah kamu berilmu, dan jikalau kamu mahukan akhirat hendaklah berilmu, maka jika kamu inginkan kedua-duanya maka hendaklah kamu berilmu..''.
Sebenarnya posting ana untuk kali ini ialah untuk memberitahu supaya jangan malas dirumah. Dunia ini cuma sementara. Jadi berjihad/belajarlah bersungguh-sungguh.Walaupun harus capai bintang dilangit sekalipun. SAYANGILAH ILMU..jangan biar ia hilang sekelip mata.

Comments

Popular Posts